Közösségi oldalak

Kultúra

A közösségi média és az egyes generációk kapcsolata

A közösségi média és az egyes generációk kapcsolata

A különféle viselkedési minták, vásárlási szokások szerint generációkba sorolja a tudomány az 1920. után született embereket, mely szerint Veteránok, Baby Boomerek, X, Y, Z és a legfiatalabb Alfa generáció különböztethető meg. Az egyes generációk 10-20 évenként követik egymást, egyes források más-más pontos születési dátumhoz kötik őket, de általános jellemzőik megegyeznek.

Ahogyan az az élet szinte minden területén érezhető, a generációk tagjai általában az internet és a social media felhasználásához is másképpen viszonyulnak. Az online térben legaktívabb generációk az X, az Y és a Z. Médiafogyasztási szokásaik és a social media platformokon való aktivitásuk merőben eltér egymástól. Az NRC 2021-es kutatásából kiderült, hogy míg az X és az Y generáció számára a Facebook jelenti az első számú közösségi oldalt és mellette vagy helyette kis arányban használnak más platformokat, addig a Z generáció számára az Instagram és a TikTok is nagy jelentőséggel bír. Továbbá a social media oldalak felhasználási módja is sokszínűbb a fiatal generáció tagjai körében. Ők a kapcsolattartáson és különféle posztok like-olásán túl saját tartalmak feltöltésére is előszeretettel használják a platformokat.

Természetesen a fogyasztói szokások tekintetében is mutatkoznak eltérések, melyek közvetetten hatással vannak a közösségi oldal használatra is. Az Y és Z generáció képviselői is előszeretettel követnek influencereket, márkákat és vásárolnak is a profil reklámjainak, termékmegjelenítéseinek vagy ajánlásainak hatására.

Az internetezésre használt eszközöket tekintve azt tapasztalhatjuk, hogy az X generáció főként asztali gépen internetezik, míg az Y és Z generáció tagjai nagyobb arányban böngésznek a közösségi oldalakon mobil eszközeikkel.

Talán egyáltalán nem meglepő, hogy a fiatalabb korosztály nagyobb arányban használja az internetet, közösségi oldalakat és okoseszközöket egyaránt, viszont ez az élet minden területén jellemző rájuk, legyen szó szinte bármilyen tevékenységi körről, vagy szituációról. Például 61%-uk étkezés közben is a közösségi oldalakon böngészik. Tehát míg egyik oldalról az idő előrehaladtával az emberek egyre természetesebbnek veszik, hogy az internet, a technológiai eszközök, social media platformok jelen vannak az életünkben, más szemszögből tekintve ez sajnos bizonyos szempontokból hátránnyal is járhat. Gondolunk példálul a személyes kapcsolatok vagy a személyes kommunikáció gyengülésére, a szétszórt figyelemre, vagy a biztonsági kérdésekre, és ez a következő generációkra talán még inkább jellemző lesz.

Fontos megtalálni az egyensúlyt! Miközben haladunk a technológiával és nyitottak vagyunk az újdonságokra, ne veszítsük el a fókuszt, szánjunk időt a fontos dolgokra és figyeljünk a biztonságunkra!

Forrás: Rackhost.hu