Közösségi oldalak

Technika

Ötvenéves a MÁV logo

1973 elején vezette be a MÁV az új emblémáját, amely azóta is a vállalat arculatát képviseli. Az új jelkép, amelynek elemei a sínek párhuzamosságára, a kerék forgására és összhatásában a tengely-kerék kapcsolatára utalnak, az 1960-ban bevezetett emblémát váltotta.

Az emblémában egyesített információk mindenhol láthatók, ami hozzájárul a vállalatról alkotott kép kialakításában is. A régi embléma kiváltását bő tíz év elteltével a nemzetközi szabványok változása követelte meg. Az európai vasutak korszerű, új cégemblémát vezettek be, ezek kialakításánál pedig az volt a követelmény, hogy messziről, még a haladó járműveken is jól felismerhetők legyenek. A MÁV járművein az addig használt cégjel a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) által előírt négyszögbe elhelyezve nem felelt meg ennek a követelménynek, mivel leginkább csak közelről, álló helyzetben lehetett felismerni.

A tervezésekor – a külföldi vasutakhoz hasonlóan – választani lehetett a betű vagy szóképes, és a képjeles embléma között. Az új embléma képjeles lett, de a vasút összes tevékenységét egyetlen formában nem lehet ábrázolni, ezért a tervezőnek néhány jellegzetességet kellett megragadnia.

Szerencsés egybeesés volt, hogy ekkoriban adott ki a Magyar Iparművészeti Főiskola Formatervező Tanszéke egy diplomatervet, amelynek témája a MÁV egységes arculatának a kidolgozása volt. Ennek a feladatnak egyik részét képezte a vasúttársaság új emblémájának a megtervezése. A MÁV vállalati jellegét meghatározó egységes emblémát a főiskola végzős hallgatója, Szalai István készítette el. Az emblémára Mészáros Károly miniszterhelyettes, a MÁV akkori vezérigazgatója 1972 végén áldását adta, erre alapozva Harmati Sándor vezérigazgató-helyettes 1973. január 1-jei hatállyal rendelte el az új embléma fokozatos bevezetését.

Külön szabályzat rendelkezett arról, hogy mely járművön hogyan lehetett elhelyezni az új MÁV-emblémát. Egy belső utasítás szerint 1974. december 1-től az új gyártású, a főjavított és fővizsgás kocsiknál is el kellett helyezni az emblémát. Csak a MÁV tulajdonú személykocsikra lehetett ráfesteni a MÁV-logót, így például a postavonatokra nem. A járművekre 400 milliméteres méretben festették rá az emblémát.

Forrás: MÁV/facebook

RSS Sportklub hírei

YouTube csatorna