Közösségi oldalak

Hírek

Konvojos felvonulással emlékeztek a közutasok az elhunyt kollégáik tiszteletére

Konvojos felvonulással emlékeztek a közutasok az elhunyt kollégáik tiszteletére

2000 óta 21 közútkezelő hunyt el munkavégzés közben, többnyire figyelmetlen autósok miatt. Az ő tiszteletükre kedd reggel 21 járműből álló konvoj indult a Magyar Közút szigetszentmiklósi mérnökségéről az M0-s autóút alacskai pihenőhelyéig. A társaság az évek óta folyamatosan napirenden tartott közlekedésbiztonsági kampányát a mai nappal „Közutasokkal vagyok, lassítok!” néven folytatja a továbbiakban.

Néhány évvel ezelőtt az M7-es autópálya Siófokhoz közeli részén, a töreki pihenőben alakítottak ki egy emlékhelyet azon közútkezelőknek, akik munkavégzés közben hunytak el. Azóta a kopjafa melletti réztábla nemrég betelt közutas dolgozók neveivel. Alig egy hete helyezték ugyanis örök nyugalomra a Közút 41 éves makói munkatársát, aki néhány hete hunyt el az M43-as autópályán egy tragikus balesetben.

A Magyar Közút 2018 tavaszán döntött úgy, hogy a fizikai, technikai védelem mellett egy kommunikációs kampányt indít „Biztonságunk az Ön kezében van!” címmel. Azóta is aktívan, folyamatosan kommunikálnak az úton dolgozók védelmében. Minden alkalmat és lehetőséget megragadtak, hogy felhívják a sofőrök figyelmét, miért vigyázzanak kollégáikra. Több éven át kegyes volt a közútkezelő munkatársaihoz a sors, de az elmúlt időszakban újra több tragédia is megrázta közösségüket.

A legutóbbi eseteknél is fiatal, életerős, kiváló kollégákat, szakembereket, barátokat, családapákat veszítettek el. Ugyanakkor ezek a tragédiák mind elkerülhetőek, csak pár apróságra kell figyelnie a sofőröknek, amit, ha megfogadnak, ők és valamennyi úton dolgozó biztonságban lehet.

Az elmúlt években számos fejlesztést és technikai módosítást hajtott végre a Magyar Közút a munkaterületek kialakítása és bevonása kapcsán. Ma már nincs is szinte olyan munkavégzés pályán, ahol ne lenne kint energiaelnyelővel felszerelt teherautójuk, amivel az ott dolgozókat védenék. Több új, ledes, nagy fényerejű eszközzel vannak teletűzdelve járműveik, sőt, Európában is egyedülálló módon olyan önlerakó és felszedő előjelző rendszereket honosítottak meg hazánkban, amelyekkel a kamionok fölé tudják kinyújtani figyelmeztető jelzéseiket.

A gyorsforgalmi munkaterületek térségében általában két lépcsőben, első körben 100, majd 80 kilométer/órás sebességkorlátozást vezetnek be a munkaterület előtt, hogy lassítsák a forgalmat. Ezt a leállósávon lévő előjelző eszközeikkel, táblákkal és a pályák felett található digitális kijelzőkön is jóval előre jelezik. Ha ez nem lenne elég, akkor a munkaterület kezdetén egy hatalmas teherautó, energiaelnyelő modullal és számos fényjelző eszközzel felszerelve figyelmezteti újra az autósokat.

A szakemberek arra is figyelnek, hogy a munkaterületet védő teherautó távol legyen a konkrét munkavégzés helyszínétől. Erre azért van szükség, mert a tapasztalatok szerint a legtöbb baleset a munkaterületek kezdeténél van. Tehát azért dolgoznak távolabb a szakemberek, hogy ha mégis baleset történne, akkor ők védett helyen legyenek.

Az elmúlt évek tragikus baleseteihez hasonló események a közútkezelő szerint elkerülhetőek lennének, ha sofőrök minden esetben az útra és a vezetésre koncentrálnak, komolyan veszik és betartják az ideiglenes sebességkorlátozásokat, előjelzéseket. Még percekben sem nagyon mérhető az az előny, amit egy munkaterület mellett száguldozva érnek el az autósok, cserébe emberéletekkel játszanak, az ott dolgozókéval, a többi közlekedőével és persze a sajátjukkal, illetve utasaikkal is.

Éppen ezért a Magyar Közút a jövőben „Közutasokkal vagyok, lassítok!” néven folytatja közlekedésbiztonsági kampányát.