Közösségi oldalak

Hírek

Január végéig mindenki fontos levelet kap a bankjától

Január végéig valamennyi lakossági folyószámlával rendelkező hazai ügyfelet tájékoztatja bankja a tavalyi bankszámla- és kártyaköltségeiről – hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank, jelezve azt is, hogy az MNB kiemelt figyelmet fordít a hitelintézetek számlákkal kapcsolatos díjmódosításaira, és jogsértés esetén azonnal intézkedik.

Január 31-ig valamennyi hazai banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfél megkapja egyéni éves díjkimutatását bankjától. Ha egy bankszámla fölött többen rendelkeznek, csak a számlatulajdonos kapja meg a kimutatást postai levélben vagy értesítést ennek elkészültéről emailen, internetbanki felületen.

Mit tartalmaz az éves díjkimutatás?

A pár oldalas, egyszerűen átlátható, jogszabály alapján minden banknál azonos formátumú díjkimutatás a számlavezetési díj mellett külön-külön sorokban összegzi a különböző fizetések (például az utalások, a beszedések és egyéb tételek), a bankkártyás műveletek, a folyószámlahitel (ha van), s egyéb szolgáltatások összesített terheit is. A kimutatásból nyomon követhető, hogy a számlatulajdonos hány tranzakciót végzett, mennyi volt ezek egységnyi díja, illetve, hogy ezek közül mennyi műveletért kellett ténylegesen fizetni.

A bankoknak egységes elnevezéseket, meghatározásokat kell használniuk a számlaszolgáltatásokra, műveletekre. A kapott díjkimutatás alapján így a számlatulajdonosok más hitelintézetekéivel is összehasonlíthatják saját számlaszolgáltatásaik költségeit.

Szigorú szabályok alapján változtathatnak csak a költségeken a bankok

A hitelintézetek kizárólag szigorú jogszabályi feltételek betartásával módosíthatják a bankszámla- vagy kártyaköltségeiket. Erre csak olyan ok, egyértelműen meghatározott körülmény alapján kerülhet sor, amelyik az ügyféllel kötött számlaszerződéskor a bank általános szerződési feltételeiben, illetve az üzletszabályzatában már szerepelt.

A költségek változásáról az ügyfeleket legalább 2 hónappal korábban tájékoztatni kell, megnevezve az oklistában szereplő, az emelést megalapozó indokot. Új díjat ennek kapcsán nem lehet bevezetni és nem szabad megváltoztatni a meglévő díj számítási módját sem. A bankoknak az ügyfeleket arról is értesíteniük kell, ha a költségemelést nem fogadják el, ingyenesen megszüntethetik számla- és egyéb kiegészítő szerződéseiket. A módosítás csak lehetőség: a korábbi években például számos bank nem hárította át (üzletpolitikai okokból vagy a piaci verseny miatt) az infláció okozta költségváltozásokat ügyfeleire – áll az MNB témában kiadott közleményében.

Figyelik az előírások betartását

Az MNB a tavaszi átárazási időszakban kiemelten figyeli a hitelintézetek költségmódosításait. Ha jogsértést – például az oklistában nem szereplő indokkal vagy a számítási mód megváltoztatásával járó díjemelést, az ügyfelek hiányos tájékoztatását, vagy annak elmaradását – tapasztalná, intézkedést hoz az ügyfelek érdekeinek védelmére.

Segítik a spórolást!

A jegybank Ön tudja, mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján! címmel pénzügyi fogyasztóvédelmi edukációs kampányt is indított a tudatos számlahasználat támogatására. Az MNB a honlapján egyebek mellett kisfilmekben mutatja be, hogy tudatos számlaválasztással, a számlaterhek rendszeres időközönkénti áttekintésével és a fölösleges, nem használt szolgáltatások megszüntetésével akár évi több tízezer forint takarítható meg.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy azok, akik a jelenlegi bankszámlájához képest kedvezőbb számlaterméket találnak egy másik piaci szereplőnél, kezdeményezhetik az egyszerűsített bankváltást, amely gyors és kényelmes eljárás Ennek során mindössze az új banknál kell megadni a korábbi bankszámla adatait, amit követően az új számlavezető bank gondoskodik a beszedési megbízások, egyéb szolgáltatások áthozataláról, mégpedig maximum 13 munkanap alatt.

Forrás: Bankmonitor