
A Fidesz 2002 és 2010 között több százszor követelt azonnali üzemanyagadó- és áfacsökkentést. Kormányra kerülve viszont csak emelt. Alább egy összeállítás olvasható a Fidesz politikusok korabeli nyilatkozataiból. Ezekből kiderül: a szavak tényleg csak szavak…
Leporoltuk a kormánypárti politikusok néhány jellegzetes nyilatkozatát az elmúlt évtizedből. A dátum mellett feltüntettük a KSH által nyilvántartott akkori üzemanyag-átlagárat.
2002. február (200 forint)
„A Fidesz adópolitikájának fontos eredménye, hogy az üzemanyagok jövedéki adótartalma két és fél évig nem nőtt.”
(Tállai András, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára)
(Az első Orbán-kormány mintegy 20 százalékkal emelte az üzemanyag jövedéki adóját.)
2002. július (216 forint)
„A magyar benzin- és gázolajár ma Közép-Európában a legmagasabb. A parlamenti többség jelentősen emeli a jövedéki adót. A Fidesz-indítvány elfogadásával ez elkerülhető lett volna.”
(Varga Mihály Fidesz-alelnök)
(A Fidesz kormányra kerülve csak emelte az adókat, Ukrajna után mégis mi vagyunk a legolcsóbbak.)
2003. november (220 forint)
„Nőnek a jövedéki adók. Ahhoz, hogy szemléletében más költségvetés szülessen, új kormányra lenne szükség.”
(Áder János Fidesz-frakcióvezető)
(A jelenlegi köztársasági elnök nem tette szóvá a későbbi „új kormány” adóemeléseit.)
2004. május (236 forint)
„Szorgalmazzuk a benzin jövedéki adójának 20 százalékos mérséklését. Ezrek tankolnak a környező országokban. A polgári kormány még abban állapodott meg a fuvarozókkal, hogy 25 dolláros átlagolajár alatt nem növeli a jövedéki adót.”
(Soltész Miklós Fidesz–KDNP-képviselő)
2004. május (236 forint)
„Az állam nyerészkedik a magasabb üzemanyagárakon. A Fidesz szerint vagy a jövedéki adót kell drasztikusan, 20 százalékkal csökkenteni, vagy a benzin áfáját.”
(Orbán Viktor Fidesz-elnök)
(Az Orbán-kormány az adóemelésekkel ma a korábbiaknál jóval több bevételre tesz szert.)
2004. május (236 forint)
„Az olajárak emelkedése miatt az üzemanyagok jövedéki adójának 20-25 százalékos mérséklését javasoljuk. A kormány döntéseihez nem kapott felhatalmazást a választóktól.”
(Orbán Viktor)
2004. május (236 forint)
„Ha a 100 forint körüli termelői árra terhelnék a jövedéki adót, elkerülhető lenne az adó adóztatása. A lépéssel a költségvetés is évi 100-120 milliárdos többletbevételhez juthat.”
(Matolcsy György)
2005. április (254 forint)
„Erre van egy receptünk, amit 2000-ben kipróbáltunk. Ha 250 forint fölé megy a benzinár, emelkedését a jövedéki adó csökkentésével megakadályozzuk. Ezt most is hatályba lehet léptetni.”
(Áder János)
2005. április (254 forint)
„Az államháztartás hiánya miatt kérjük a leendő pénzügyminisztert, bátran nyúljon a benzin jövedéki adójához, ne a rövid távú fiskális félelem befolyásolja, hanem a közép- és hosszú távú szempontok.”
(Varga Mihály)
2005. szeptember (281 forint)
„A benzinadó tízforintos csökkentése se nem bátor, se nem igazságos. Jobban örülnénk, ha a kabinet visszaadná az ebből származó 20-25 forintos pluszbevételt. A Fidesz minden érdemi csökkentésben partner, ami magában foglalja az áfa és a jövedéki adó csökkentését.”
(Rogán Antal Fidesz-képviselő)
