Közösségi oldalak

Gazdaság

Itt az eredménye a sok reklámokkal teletömött TV-csatornáknak

Az NMHH felmérése szerint is megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása és egyre erősödik a streaming Magyarországon is.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente végzett reprezentatív felmérése szerint legutóbb már a háztartások közel fele (44 százaléka) nézett filmeket vagy sorozatokat valamelyik előfizetéses streaming platformon – írja a Media1-hez is eljuttatott keddi közleményében a médiahatóság.

Az NMHH kutatása kiemeli, hogy a szolgáltatás széles körű elterjedése számos előfeltételen múlt, így például csak azok tudják érdemben kihasználni az előfizetésüket, akik jó minőségű internetkapcsolattal és okostévével is rendelkeznek. A szolgáltatók részéről pedig a nagy mennyiségű magyar nyelvű tartalom és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat megléte volt elengedhetetlen. Az NMHH szerint például az Amazon Prime valószínűleg azért nem terjedt el Magyarországon, mert kínálata ugyan hatalmas, de ebből viszonylag kevés a magyarul is nézhető film.

A három legelterjedtebb streamingszolgáltatónak itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+ számít. Az NMHH adatai szerint a háztartások 30, 21, illetve 14 százaléka használta ezeket a felületeket.

A három legnépszerűbb streamingplatform előfizetőinek változása 2019 és 2022 között. Forrás: NMHH

Az NMHH felmérése szerint a streaminghasználatban az is megfigyelhető, hogy a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe.

Így például míg a 30 és 39 év közötti háztartásfővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka. Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videócsatornát, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.

Az NMHH adatai szerint folyamatosan csökken a tévé-előfizetők száma

A médiahatóság kutatói szerint mivel az emberek szabadideje – legalábbis középtávon – állandó, egy új szórakozási forma elterjedése valami mástól kell, hogy elvonja az időt. Ezért az NMHH közleménye is megjegyzi, az ugyan általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának.

A médiahatóság legutóbbi felmérése szerint a magyar háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott.

Az NMHH adatai szerint elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is. Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra.

Forrás: media1.hu