
QR-kódok váltják fel a hagyományos vonalkódokat világszerte. A folyamat a tervek szerint 2027 végéig végbemegy.
Hamarosan új korszak kezdődik a kiskereskedelemben, miután világszerte bevezetik a GS1 szabványos QR-kódokat a hagyományos vonalkódok helyett. Az új, kétdimenziós kódok több és részletesebb adatot hordoznak, kisebb helyet foglalnak el, és digitális adatbázisokhoz kapcsolhatók. A globális cél az, hogy 2027 végére minden kasszarendszer olvasni tudja a QR-kódokat.
Több mint ötven év telt el azóta, hogy 1974-ben egy Wrigley’s rágógumi csomagolásáról először olvasták le a GS1 vonalkódot az Ohio állambeli Troy városában, egy szupermarket kasszájánál. Azóta a fekete-fehér csíkos jelképek meghódították a világot, jelenleg pedig már napi tízmilliárd leolvasással segítik a gyorsabb, biztonságosabb kereskedelmet.
A vonalkód egy szabványos felépítésű jelkép, amely egy globálisan egyedi termékazonosítót (a korábban EAN-kódként ismert, napjainkban GTIN számnak elnevezett) számsort hordoz magában. Egy nemzetközi nonprofit szervezet, a GS1 gondoskodik arról, hogy a globális termékazonosítási rendszerben valóban minden vállalkozás és annak minden terméke egyedi azonosítóval rendelkezhessen.
A QR-kód a jövő
Azonban napjainkban a fogyasztók már nem csupán a pénztárnál várják el a gyors beolvasást, hanem azonnali, részletes információt is szeretnének a termékekről, például az összetevőiről, származási helyéről, környezeti hatásairól. Ezzel párhuzamosan a márkatulajdonosok, kereskedők és szabályozó szervezetek is egyre magasabb igényeket támasztanak az adatok elérhetőségével szemben.
„A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket. A termékekkel kapcsolatos transzparencia kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek”
– jelentette ki a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója, Krázli Zoltán.
Jön a globális csere, ideje felkészülni rá
Bár szép kort megélt, a vonalkód születésének 50. évfordulóján a világ vezető márkái, kereskedői és e-kereskedelmi piacterei egyértelműen az új generációs QR-kódok mellett tették le a voksukat. Az új, kétdimenziós kódok, melyek immár nem fekete-fehér csíkokból, hanem kis négyzetekből épülnek fel,
- kisebb helyet foglalnak el a csomagoláson,
- több és részletesebb adatot képesek tárolni, kapcsolódnak a különböző digitális információs adatbázisokhoz,
- és ugyanazon kód képes kiszolgálni a fogyasztók és az üzleti partnerek igényeit is.
„Nem véletlen, hogy az olyan e-kereskedelmi piactér, mint az Alibaba, kiskereskedők, mint a Carrefour és a Lidl, valamint márkatulajdonosok, mint a Procter & Gamble, a L’Oreal vagy a Mondelez, felismerték, hogy elérkezett a változás ideje a termékazonosításban. A QR-kódok képesek új szintre emelni a fogyasztói élményt, hiszen nemcsak az árut azonosítják, hanem egy teljes történetet mesélnek el a termékről”
– foglalta össze Krázli Zoltán.
Hozzátette, hogy a globális iparági szereplők 2027 végére azt szeretnék elérni, hogy a kasszáknál minden rendszer képes legyen a kétdimenziós kódok beolvasására. Habár ez a dátum egyelőre még távolinak tűnik, a felkészülést már most el kell kezdeni.
Egyes kiskereskedelmi láncok már el is kezdték a felkészülést. A Tesco fontolgatja, hogy legújabb digitális innovációjában több száz termék vonalkódját QR-kód technológiára cseréli, már tesztelik a rendszert 12 terméknél.
