Közösségi oldalak

Technika

Harminc év alatt alig változtak a klímaberendezések árai Magyarországon

A Daikin termékei 30 éve jelentek meg a magyar piacon, megteremtve ezzel a prémium klímák kínálatát. A jubileum kapcsán a Daikin a magyarországi cégtörténete mellett a klimatizálás hazai fejlődését is összegezte.

A kezdetek

Nem sokkal a rendszerváltás után, 1991-ben az osztrák Climex GmbH, a Daikin kelet-európai disztribútorának hazai piacra lépésével indult a magyar Daikin-sztori. A Daikin Europe, a belga anyacég által jóváhagyott kelet-európai terjeszkedés folytán a Climex GmbH lett a Daikin termékek magyarországi importőre és képviselete, kibővítve ezzel a szűkös magyar klímapiacot és megteremtve a prémium termékek piacát.

Ebben az időszakban hatalmasat fejlődött a magyar klímapiac: az akkor még csak éledező lakossági klímák piaca mellett döntően a közületek – irodaházak, kereskedelmi és ipari létesítmények – hűtése-fűtése volt a meghatározó, ahol a Daikin által szabadalmaztatott VRV technológiát használták és sikeresen terjesztették el Magyarországon is.

A Daikin 1999-ben vásárolta fel korábbi importőrét, a Climex GmbH-t, majd az évek során más vállalatokat is megvásárolt, így került a folyadékhűtőiről ismert amerikai McQuay, a német Rotex, majd a 2010-es évek második felében a kereskedelmi hűtési üzletághoz tartozó több cég, például a Zanotti, a Tewis és az AHT is a tulajdonába. Ennek nyomán a Daikin Hungary Kft. a magyar fűtési, szellőztetési és légkondicionálási (HVAC – Heating-Ventilation-Air-conditioning)-szektor egyik meghatározó szereplőjévé vált, ami a széles termékportfólió és a szakértő saját kollégák mellett a magasan kvalifikált szakemberekből álló, kiterjedt szervizhálózatnak is köszönhető. A Daikin számos különböző megoldást képes kínálni bármely nagyságú épületgépészeti – hűtési-fűtési-szellőztetési – igényre, legyen szó új építésű, vagy felújítás előtt álló családi házról, üzlethelyiségről, bevásárlóközpontról, kórházról, múzeumról vagy éppen gyártóüzemről.

Európában is egyedülálló márkabolt Budapesten

A Daikin Hungary Kft. 2020-ban hatalmas lépést tett, amikor a kontinensen másodikként megnyitotta bemutatótermét Budapesten, a Váci úton található Promenade Gardens irodaházban. A márkaboltban lehetőség van a Daikin klímák és a cég által kínált hűtő-fűtő megoldások, termékek teljes körű megismerésére. A márkabolt célja, hogy a lakossági szegmens is közvetlenül igénybe tudja venni a vállalat szakembereinek tapasztalatát, hiszen a termékek bemutatásán túl a személyzet szaktanácsadással is segíti a legmegfelelőbb Daikin termék kiválasztását. A „Mindent egy kézből” elv alapján a kiválasztástól az értékesítésen keresztül a telepítésig, a garanciális javításig, majd a termék életciklusát végigkísérő karbantartásig mindent egy helyen kap a vásárló.

A folyamatos fejlődés nem csak a Daikin piacvezető termékeinek és az egyedülálló márkaboltnak köszönhető, hanem a termékekhez prémium szolgáltatást nyújtó Home Comfort Expert (HCE) országos partnerhálózatnak is. A HCE partnerhálózat révén a Daikin termékei a vállalat által folyamatosan ellenőrzött és minősített partnereken keresztül jutnak el a lakossági ügyfelekhez. A partnerhálózat tagjai garantálják az eszközök tökéletes beszerelését, üzembe helyezését, így segítve elő a Daikin által alkalmazott technológiák, eszközök megfelelő és hatékony működését. A Daikin részéről a HCE partnerek a legjobb, mindenre kiterjedő termék- és szolgáltatás-támogatásban részesülnek.

A Daikin Hungary Kft. 30 éve a fejlődésről, a sikerekről szól. A 3-4 főt foglalkoztató kisvállalkozásból mára közel 70 fős céggé nőtte ki magát. Míg kezdetben mindössze 4-5 partnere volt, ma már több mint 300 szerződött partnerrel dolgozik együtt, akiknek rendszeres oktatást biztosít, hogy a minőség ne csak a termékben, de a szolgáltatásban is megjelenjen. Nem csupán a partnerhálózat növekedett közel a nyolcszorosára, a cég termékportfóliója is ugrásszerűen bővült, mára megtízszereződött. A nagyjából 30 készülékből álló kezdeti választék helyett ma már közel 300 terméket kínál a Daikin Hungary Kft., a klímák mellett a Daikin által gyártott és forgalmazott lakossági és ipari hőszivattyúk, folyadékhűtők, kereskedelmi hűtési rendszerek teljes választéka is bekerült a magyar portfólióba. A cég termékeit 1991 óta számos intézmény és vállalat választotta: Daikin termékek biztosítják a megfelelő komfortot szinte az összes magyarországi autógyárban és a jelentős autóipari beszállítóknál is, számos gyógyszergyárban, és több modern irodaházban, például a Daikin Márkaboltnak helyet adó Váci úti Promenade Gardensben, vagy az Office Garden irodaházban, amely az első olyan irodaház volt, ahol monovalens fűtési rendszerként működött a Daikin hőszivattyú, vagyis nem volt más hőforrás. Továbbá az idén szeptemberben Újbudán megnyíló, 55.000 nm alapterületű Etele Plázában is Daikin rendszerek biztosítják majd a hűtést-fűtést.

A klimatizálás 30 éve – és a jövő klímamegoldásai

30 év alatt nemcsak a Daikin magyarországi leányvállalata, hanem a klíma is nagy utat járt be. Három évtized alatt egy, az átlagember számára szinte elérhetetlen termékből hétköznapi megoldássá vált, hiszen 1991-ben egy split klíma készülékára mintegy 200 000 forint körül mozogott, ma pedig szinte ugyanennyi: egy belépő szintű Daikin split klíma 243 800 forintba kerül. Az átlagfizetés viszont az akkori kevesebb mint 18 000 forintról mára több mint 411 000 forintra nőtt. A rendszerváltáskor tehát közel 12 hónapig kellett dolgozni egy klímáért, ma már két és félheti keresetből megvásárolható egy készülék.

A split klímák felépítése jellemzően nem változott: kültéri és beltéri egységekből állt akkor is és ma is egy split klíma. Jelentős változás viszont egyrészt az inverteres technológia megjelenése, ami lehetővé tette, hogy a kültéri kompresszor bekapcsolás után ne csak maximális fordulaton dolgozzon, hanem igazodva a beltér hőmérsékletéhez és a szükséges hűtési teljesítményhez, sokkal kisebb fordulaton, lényegesen alacsonyabb energiafelhasználás mellett működjön. Egy mai inverteres klíma körülbelül harmadannyi villamosenergiát fogyaszt, mint 30 évvel ezelőtti társa, ami csak ki-be kapcsolásra működött. A másik jelentős előrelépés, hogy az inverteres klímákkal fűteni is lehet, így számos elavult fűtőberendezés váltható ki egy környezetbarát és komfortos hűtő-fűtő klímával.

A legnagyobb változáson, fejlődésen nem is a készülékek, hanem a bennük alkalmazott hűtőközeg ment át. 1991-ben a klímákban alkalmazott leggyakoribb hűtőközeg az R22 volt, melyet erős környezetkárosító hatása miatt 2009. január 1-től Európában végleg betiltottak. Az R22 egyrészt károsítja az ózont, másrészt magas, 1800-as GWP értékkel rendelkezett. Ez utóbbi mérőszám megmutatja, hogy a vizsgált anyaggal mekkora mennyiségű CO2–dal ekvivalens az üvegház erősítő hatása, 100 éves viszonylatban, tehát 1 kg R22 a környezetbe jutva 1800 kg CO2-vel egyenértékű hatást fejt ki. Napjainkban már a 675 GWP értékű R32 hűtőközeget használják helyette, aminek 68%-kal alacsonyabb a GWP értéke és kevesebb is kell belőle a klímákhoz: akár 30%-kal csökkenhet a gépekben a hűtőközeg-töltet mennyisége is. A Daikin úttörő szerepét mutatja, hogy részt vett mind az R32, mind az R22-t akkoriban felváltó R410A hűtőközegek kifejlesztésében, majd nyilvánosan elérhetővé tette szabadalmait, illetve azon kevés klímagyártók közé tartozik, akik a készülékek mellett a kompresszort is maguk gyártják, továbbá a Daikin a világon egyedüli cégként maga állítja elő a hűtőközeget is.

A magyar lakossági klímapiacon több mint 10%, az ipari folyadékhűtőknél 20%, míg a változó hűtőközegáramú hűtő-fűtő berendezéseknél közel 30%-os piaci részesedéssel rendelkező Daikin Hungary Kft. szerint a jövő egyértelműen a hűtőközegek további fejlődését hozza majd magával, ami környezetvédelmi és hatékonysági szempontból is meghatározó. Ezenkívül egyre inkább előtérbe kerülnek az „okos” funkciók. A jelenlegi trend a „remote controlling & monitoring”, azaz távoli vezérlés és ellenőrzés, illetve akár hibajavítás, amely már most is működik egyes típusoknál, valamint ezeknek a lakossági hűtő-fűtő klímáknak és hőszivattyúknak más okos eszközökkel való párosítása, okos otthon rendszerekbe történő integrációja. Ez a trend a jövőben várhatóan még tovább folytatódik. A lakossági piacon már nem csupán a funkciók, hanem a termékek dizájnja is meghatározó szempont lesz, hiszen a beltéri egységek a lakás, a bútorok stílusához igazodva esztétikai szempontból is kiemelkedő színvonalúak.