Közösségi oldalak

Gazdaság

OMV Hungária Kft. – 30 éve Magyarországon

  • Idén ünnepli 30 éves magyarországi megjelenését az OMV Hungária Kft.
  • Mára a vállalat 9,9 százalékos részesedéssel rendelkezik a töltőállomáspiacon
  • Ma már teljeskörű szolgáltatást nyújtó társaságként ismerik az autósok

A korai kezdetek – amikor ÖMV volt az OMV

Az osztrák hátterű OMV AG – akkor még ÖMV AG – magyar piacra lépését különleges pillanatként tartják számon a hazai gazdaságtörténészek. A finomítás mellett addig csak olaj- és gáznagykereskedelemmel foglalkozó anyavállalat ugyanis 1990-ben nyitotta meg első benzinkútját Ausztriában, és szinte ezzel egyidőben el is kezdte terjeszkedését a nemzetközi piacon. Ennek egyik első állomása volt Magyarország is. A döntés azért is jelentős, mert ezzel Ausztria legnagyobb vállalatcsoportja lépett be a hazai piacra. A társaság akkoriban két leányvállalatot működtetett. Az egyik az ÁFOR-ral közösen, 1990 júliusában létrehozott ÖMV-ÁFOR Kft. volt, amely több kutat is üzemeltetett – kezdetben négy töltőállomás kapott új arculatot, amely közül az első a rábafüzesi volt –, míg a másik a 100 százalékban a saját tulajdonban lévő ÖMV Hungária Kft. Utóbbi 1991-ben nyitotta meg első, körmendi töltőállomását Magyarországon. Érdekesség, hogy az anyavállalat, s így a leánytársaságok is a könnyebb nemzetközi “érthetőség” érdekében 1995-ben ÖMV-ről OMV-re változtatták a nevüket. Az első ÖMV kutat azóta több mint 190 követte, ami révén a vállalat közel 10 százalékos részesedéssel rendelkezik a töltőállomáspiacon, a töltőállomásainak számát tekintve, így az OMV Hungária Kft. idő közben a magyar gazdasági élet meghatározó szereplőjévé vált.

OMV töltőállomás 1992-ben Kisbérnél

Nem csak a vállalat, de a technológia is nagyon gyorsan fejlődött. A kezdeti években ugyanis egy-egy töltőállomás kulcsrakész átadásához – nyugati normáknak megfelelően épülő környezettudatos megoldásokkal, többek között duplafalú tartályokkal – négy hónapra volt szükség, ám ez az időszak már 1993-ra 90 napra csökkent.
A mostanihoz képest akkoriban egészen máshogy festettek a shopok is. A polcokon még az autózáshoz köthető termékek voltak hangsúlyosak, sőt 1993-ban még olajcsere lehetőségét is kínálták a kutakon. Azt pedig talán sokan el is felejtették már, hogy az a rendszer, amely szerint az ember maga töltötte fel az autóját majd begyalogolt és a shopban fizetett, egészen újszerű megoldásnak számított.

Akvizíciók, hálózatbővítés

A jelenlegi közel 200 kútból álló hálózat fejlődésének természetesen voltak emlékezetes pillanatai, amikor is akvizíciók révén hirtelen gyarapodott a töltőállomások száma. Ennek egyik jelentős mérföldköve a Q8 kutak megvétele volt 1996 júliusában – ekkor 31 egységgel bővült a lánc. 1999-ben 28 BP, míg 2003 februárban további 55 Aral töltőállomás került az OMV magyarországi hálózatába. Az ezredfordulón egyébként a társaság 116 egységgel rendelkezett, a forgalom pedig igazi mérföldkőhöz érkezett, miután elérte a 100 milliárd forintot. Ekkor, az ezredforduló évében alakult meg a SuperShop Kft. is, és ezzel elindult az ország legnagyobb multibrand lojalitás programjainak egyike.

Ezt követően is számos újítás köthető a vállalat nevéhez. A MaxxMotion prémium termékcsalád bevezetésével 2012-től itthon akkor még szokatlan módon 5 féle üzemanyag közül lehetett választani egyetlen töltőszigeten.Az elmúlt év újdonsága, hogy bevezettük a klímasemleges OMV üzemanyagkártyát (OMV Climate Neutral Card). Aki ezt igényli, annak lehetősége van arra, hogy a megvásárolt üzemanyag szén-dioxid-kibocsátását automatikusan ellensúlyozza.

Itt az üzemanyag-forgalmazás kapcsán kell megemlíteni a következő mérföldkövet, a Dunatár Kft. 2001-es alapítását. Ez a cég felel a Schwechatról hajóval szállított üzemanyag raktározásáért. A tároló kapacitásnak része egy igen jól felszerelt laboratórium, ahol az üzemanyagok különféle tulajdonságait vizsgálják a kéntartalomtól kezdve egészen a hideg szűrhetőségig. A Dunán közlekedő hajók vízállástól függően 1,5-2 millió liter üzemanyagot szállítanak, s évente 300-350 uszály érkezik Magyarországra.
A prémium üzemanyagok forgalmazásához mérhető úttörő kezdeményezés volt a Bécsi kávézók bevezetése is, ahol kiváló bécsi pörkölésű kávét és süteményeket lehetett kapni. A modell olyannyira népszerű lett, hogy ezt később több ország is átvette. 2006-ban végül a VIVA koncepció megjelenésével az addigi forma modernebb megjelenést és egységes nemzetközi dizájnt kapott.

Teljes körű szolgáltató

A kiskereskedelem mellett az évek során a nagykereskedelemi üzletág is meghatározóvá vált, az üzemanyag és bitumen termékek értékesítése révén. Ezen piacon mára az egyik legnagyobb szereplővé vált a több száz, a szállítmányozás, a mezőgazdaság, az építőipar és a gépgyártás területén működő ügyfélnek köszönhetően. Az üzletág többek között szállított a győri Audi, a kecskeméti Mercedes gyár számára is, de partnerei között van a Swietelsky, a Strabag vagy a Colas is. Ráadásul a Hungaroring 2016-os újraaszfaltozásához is OMV bitument használtak.

Az elmúlt 30 évben a nagykereskedelmi üzletág által eladott gázolajból egyetlen kamion 80 ezerszer járhatta volna körbe a teljes magyar úthálózatot. Az értékesített benzin segítségével pedig egy átlagos személyautó 6 ezerszer kerülhette volna meg a földet. E mellett vállalat által biztosított bitumenből 20 ezer kilométernyi útszakasz épülhetett, illetve újulhatott meg itthon, amely javarészt az OMV székesfehérvári polimermodifikált-bitumen üzeméből került ki.

Szponzoráció

Az OMV Hungária Kft. meghatározó súlyú gazdasági társaságként kiemelt figyelmet fordít a környezetével való együttélésre. Ezért hosszú távon is támogat olyan eseményeket és programokat, amelyek jelentős társadalmi hasznossággal bírnak. Immár sok éve működik együtt a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal adományprogramok kidolgozásában.

Az első hazai sportszponzorációt az Benik Rally Teammel kötötte a cég, amely csapatnak névadó támogatójává is vált. Benik Balázs többszörös abszolút magyar bajnok lett az együttműködés alatt, s több nemzetközi futamon is rajthoz állt az OMV színeiben. Akkoriban a hazai rally bajnokság futamainak helyszíni nézettsége a Forma 1-es nagydíjéval konkurált, az OMV Benik Rally Team pedig a közönség egyik kedvence volt. A vállalat 2016 tavaszán lett a legeredményesebb magyar női kézilabda-klubcsapat, a Győri Audi ETO KC szponzora, majd néhány nap eltéréssel a Telekom Veszprém férfi kézilabdacsapata kapcsán is hasonló elköteleződést tett.

Az egyik legnagyobb eredmény stílszerűen azonban az autósportban jött össze, hiszen Michelisz Norbert 2019-ben a WTCR túraautó világkupa bajnoka lett. A győzelem hatalmas bravúr, hiszen magyar autóversenyző világbajnoki szintű FIA sorozatban még sosem végzett az összértékelés élén. A 2018-ban kötött kiemelt partnerségi megállapodás azóta is töretlen, az OMV Hungária Kft. 2021-ben is Michelisz Norbert személyes, kiemelt szponzoraként támogatja a sikeres versenyzésben a világbajnok pilótát. A szponzorált partnerek között Michelisz Norbert egykori mentora is megtalálható: Wéber Gábor Forma 1-es szakkommentátor jelenleg a hazai autós élet egyik legismertebb alakja.

Az említett lépések eredménye, hogy három évtized után az OMV Hungária Kft. töltőállomásai valóban multifunkcionális szolgáltató központokként üzemelhetnek az országban. Olyan helyként tekinthetünk rájuk, ahol a vásárlók és járműveik egyaránt feltöltődhetnek.